onsdag 25 mars 2015

Ska Vi Hjälpas Åt Att Tolka Det Här?

För några veckor sedan satt jag i fikarummet en torsdag, till saken tillhör att jag är föräldraledig på onsdagar så dagen innan hade jag följaktligen inte varit där. Jag sitter där och pratar med någon annan kollega  när en tredje kollega stövlar in. Hen tar stora steg mot mig och sätter sig nästan i mitt knä ( på en stol väldigt nära that is) säger inte hej utan bara stirrar på mig och säger:
-"Pigg och fräsch idag eller?"
Jag bara stirrar på hen och säger att jag inte fattar vad hen menar och då upprepar hen sig.
-"Pigg och fräsch idag eller när du var hemma igår och var föräldraledig?"
Jag fortsätter och stirra på hen och säger att jag inte riktigt fattar vad hen är ute efter och då säger hen att jag ju varit hemma och vilat upp mig dagen innan. Jag svarar hen lugnt och förvånansvärt pedagogiskt att "jo, visserligen var jag ju hemma igår men det är ju ett annat slags jobb och det är ju inte så att jag sitter och rullar tummarna direkt".   Sedan stövlar hen in på sitt rum och konverstaionen  är över. Hen ger ingen mer förklaring till detta påhopp (?).

Det ska kanske tilläggas att hen själv inte har några barn alls.

Jag sade inget där och då men kände det som en fet verbal käftsmäll som utdelades med syfte att på något vis ge mig dåligt samvete? Eller hur hade ni tolkat det hela?

6 kommentarer:

  1. Ja, kollegan är ju uppenbarligen entirely bonkers, för att parafrasera en känd blogg. (Eller var det nåt slags jobbkris på onsdagen, och du ba' "det får du fixa, kollegan, för jag ska hem och dricka latte", varpå kollegan fick jobba halvt ihjäl sig hela natten? I så fall förstår man kanske om hon blev sur. I annat fall, bonkers.)

    SvaraRadera
  2. Jag tolkar det som att hen
    1. totalt har missuppfattat det här med föräldraledighet
    2. är sjuk i huvudet
    3 eller helt enkelt inte har alla hästar hemma

    SvaraRadera
  3. A-K- Det var ingen jobbkris och kollegan och jag jobbar inte med samma saker och INGENTING som jag gör skulle hen få för sig att hjälpa mig med så att jag är borta spiller inte över ett skit på hen.
    Lillianne- Svarar JA på alla tre. ;-)

    SvaraRadera
  4. Djissus! Låter som avundsjuka, dålig kroppskontroll och noll koll på hur det är att hänga med små människor.

    SvaraRadera
  5. Omg - en avundsjuk (ledsen över barnbrist i sitt liv) idiot är min analys... Trist inställning till kollegor och medmänniskor.

    SvaraRadera
  6. Annika- Jo. Hen är avundsjuk på det mesta.
    Pralinen- Ja, säkert sorgligt men detta hatet mot de som har barn är .... enormt.

    SvaraRadera