torsdag 24 september 2015

Ska Man Redovisa Vad Man Skänker?

Har sett i debatt på någon blogg, kommentarer på FB och även hört på någon Podcast. Det här med att folk tycker det är skrytsamt när andra redovisar vad de skänker till olika hjälporganisationer.

VARFÖR DÅ?

Är det inte ett ypperligt tillfälle att sporra varandra att skänka pengar och det är väl inget fel på de pengar som kommer fram till de som behöver? Jag känner dessutom att jag blir mer motiverad av att skänka pengar. Likaväl som jag blir motiverad av att träna mer när jag ser inlägg att folk tränar, eller äter sund mat, eller äter choklad etc etc.

Eller om ni läste den där artikeln om VD:n som ställde in hela företagets resa till Italien och skänkte pengar till en hjälporganisation.  Då började folk gnälla om att det bara gjordes för reklam. JAMENSÅWÅT tycker jag det är ju ändå pengar som kan hjälpa ? Oavsett om företaget fick goodwill eller ej så fine. Pengarna kommer till nytta. Det måste ändå vara det som är huvudsaken.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker att summan vad var och en skänker är ointressant, man har så olika förutsättningar. Man kan även skänka annat än pengar, sin tid till exempel. Själv föredrar jag att skänka en summa varje månad istället för att kanske drämma till med en stor slant "om" en katastrof inträffar. Jag inbillar mig att mitt månadsskänkande kan bidra till att en blivande katastrof aldrig behöver bli en katastrof.

    Men jo, jag har skänkt en slant till den pågående flyktingkatastrofen, utöver månadspengen. För att jag har råd, för att jag inte behöver fly, för att jag har tak över huvudet, frisk luft att andas, familj och vänner.

    SvaraRadera
  2. Tess- Summan är både intressant och inte anser jag. Alla har ju olika förutsättningar men att jag kanske tror mig veta ungefär vilka som har lika förutsättningar som jag har och om jag då ser att de lägger X antal hundralappar så kan ju jag med. Sedan är det ju fantastiskt om man lägger av sin tid också. Eller bara sin tid. Om alla gör NÅGOT så blir det ju bra i slutändan. Jag är helt övertygad. <3

    SvaraRadera
  3. Pengarna är det intressanta i det här läget. Håller så med dig!

    SvaraRadera
  4. Tänk. Om alla i Sverige, stora som små, skänkte 100 kr så skulle det bli 900 MILJONER. Är det verkligen för mycket begärt?

    SvaraRadera
  5. Annika- eller hur ! Pengarna är de intressanta för de hjälper. :)
    Tess- Exakt så jag tänkte.

    SvaraRadera